Humboldt-Universität zu Berlin - Berlin Institute for Empirical Integration and Migration Research (BIM)

Dr. Georg Lorenz


georg.lorenz@iqb.hu-berlin.de

 
Lorenz Georg SW
 

  • Associate member of the BIM
  • Research assistant in the externally funded project ISONET at the Institute for Quality Development in Education (IQB)

 

phone: +49 (0)30 2093-46264
georg.lorenz@iqb.hu-berlin.de

Profil im ZIS
 


Current work and research focus


 

  • Integration processes
  • Causes of educational inequalities
  • Ethnic segregation
  • Network analysis
  • Stereotypes/prejudices/discrimination

 


Academic career


 

  • since 07/2017: research assistant in the project "Who Succeeds and Who Fails? A Multilevel Social Network Analysis Approach to Immigrants' Psychological and Sociocultural Adaptation in Europe (ISONET)", funded by the Volkswagen Foundation, Institute for Quality Development in Education (IQB)
  • since 07/2017: Deputy Head of the Department of Education and Integration at the Berlin Institute
    for Empirical Integration and Migration Research (BIM), Humboldt University Berlin
  • 01/2017: Fellow im College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER), gefördert durch BMBF und Jacobs Foundation; www.ciderweb.org
  • 04/2016-06/2017: research associate at the Berlin Institute für empirische Integrations- und Migrationsforschung (BIM), Humboldt-Universität zu Berlin
  • 03/2015-09/2015: research associate at the Chair of Sociology, especially Social Structure Analysis, Otto-Friedrich-University Bamberg
  • 03/2012-02/2015: research associate in the project "Acquisition of competencies and learning requirements (KuL)" under the direction of Prof. Dr. Cornelia Kristen, Prof. Dr. Petra Stanat
    and Prof. Dr. Irena Kogan, funded by the BMBF, Otto-Friedrich-University Bamberg
  • 10/2010-02/2012: research associate at the Chair of Sociology, especially Social Structure Analysis, Otto-Friedrich-University Bamberg
  • 05/2009-09/2010: researcher in the Free Floater Junior Research Group "Ethnic Educational Inequalities" (established within the Excellence Initiative and led by Prof. Dr. Cornelia Kristen), Georg-August-University Göttingen
  • bis 05/2009: Studies of Sociology, University of Leipzig, Degree: Diplom

  


Publications


 

  • Lorenz, Georg. 2018. Selbsterfüllende Prophezeiungen in der Schule. Leistungserwartungen von Lehrkräften und Kompetenzen von Kindern mit Zuwanderungshintergrund. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-19881-7
  • Gentrup, Sarah, Camilla Rjosk, Petra Stanat, and Georg Lorenz. 2018. Einschätzungen der schulischen Motivation durch Grundschullehrkräfte und deren Bedeutung für Verzerrungen in Leistungserwartungen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-018-0806-2
  • Lorenz, Georg, und Sarah Gentrup. 2017. Lehrererwartungen und der Bildungserfolg von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund. In Vielfalt im Klassenzimmer. Wie Lehrkräfte gute Leistung fördern können, Hrsg. Berliner Institut für empirische Integrations- und Migrationsforschung (BIM), und Forschungsbereich beim Sachverständigenrat deutscher Stiftungen für Integration und Migration (SVR-Forschungsbereich), 24-37. Berlin.
  • Lorenz, Georg, und Tim Müller. 2017. Einstellungen von Lehrkräften zu Aspekten von Vielfalt: Deutschsein, Religionspolitik und Muslime. In Vielfalt im Klassenzimmer. Wie Lehrkräfte gute Leistung fördern können, Hrsg. Berliner Institut für empirische Integrations- und Migrationsforschung (BIM), und Forschungsbereich beim Sachverständigenrat deutscher Stiftungen für Integration und Migration (SVR-Forschungsbereich), 10-23. Berlin.
  • Lorenz, Georg, Sarah Gentrup, Cornelia Kristen, Petra Stanat und Irena Kogan. 2016. Stereotype bei Lehrkräften? Eine Untersuchung systematisch verzerrter Lehrererwartungen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 68:89-111. https://doi.org/10.1007/s11577-015-0352-3
  • Wenz, Sebastian, Melanie Olczyk, und Georg Lorenz. 2016. Measuring Teachers’ Stereotypes in the NEPS. NEPS Survey Paper No. 3. Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
  • Fleischmann, Fenella, Cornelia Kristen, Anthony F. Heath, Yaël Brinbaum, Patrick Deboosere, Nadia Granato, Jan O. Jonsson, Elina Kilpi-Jakonen, Georg Lorenz, Amy C. Lutz, David Mos, Raya Mutarrak, Karen Phalet, Catherine Rothon, Frida Rudolphi und Herman G. van de Werfhorst. 2014. Gender Inequalities in the Education of the Second Generation in Western Countries. Sociology of Education 87:143–170. https://doi.org/10.1177/0038040714537836

 



 

* * *